Als je per jaar meer dan 50.000 kilo verpakkingsmateriaal op de markt brengt, ben je verplicht een Afvalbeheerbijdrage te betalen. Per 1 januari 2023 is deze afvalbeheerbijdrage gewijzigd. De twee grootste veranderingen hebben betrekking op de heffingsverantwoordelijke en de SUP (Single Use Plastic) producten. Wat betekenen de wijzigingen precies voor jou? We leggen je graag uit wat er precies verandert, en welke kosten hierbij komen kijken.
Voor de SUP-opslag geldt er geen aangiftedrempel. Per SUP-verpakking moet vanaf januari 2023 een opslag betaald worden. Dit bedrag komt dus bovenop de standaard materiaalkosten. Het afvalfonds heeft de tarieven voor SUP-producten in 2023 vastgesteld.
De standaard materiaalkosten worden bepaald op basis van de kosten die het inzamelen, scheiden en recyclen van het specifieke materiaal met zich meebrengen. Zo is het tarief voor papier bijvoorbeeld €0,012 per kilo en voor plastic €1,050.
Hier bovenop komt de opslag voor de SUP-producten. Voor 2023 is dit bedrag vastgesteld per 1.000 stuks. Voor 1.000 draagtassen betaal je bijvoorbeeld een opslag van €2,30. Alle tarieven voor 2023 zijn terug te vinden op de website van het Afvalfonds Verpakkingen.
Je weet nu wie er wanneer verantwoordelijk is voor de afvalbeheerbijdrage. Voor jou is het dus ook belangrijk om het Afvalfonds in de gaten te houden. De tarieven kunnen namelijk per jaar veranderen. Zorg dat je niet voor verrassingen komt te staan als je bedrukte producten bestelt!
De SUP-wetgeving ging in op 3 juli 2021. Vanaf dat moment geldt er een verbod op het verstrekken van specifieke kunststof producten voor eenmalig gebruik. Denk hierbij aan wegwerpbestek, rietjes en producten die niet biologisch afbreekbaar zijn. Dit soort producten komen vaak in de natuur terecht wat natuurlijk niet de bedoeling is. De SUP-richtlijnen hebben als doel om zwerfafval en daarmee het vervuilen van onze leefomgeving tegen te gaan.
De SUP-wetgeving bestaat uit verschillende fases. Per juli 2023 en januari 2024 zullen de volgende fases aanbreken. Maar wat houden deze fases precies in en wat betekent dit voor jouw bedrijf? Op deze pagina nemen we je mee in de volgende fases.
Op 1 juli 2023 zal de volgende fase van de SUP-wetgeving ingaan. Vanaf dan mogen bedrijven geen plastic of plastic-bevattende wegwerpbekers en maaltijdverpakkingen meer verstrekken voor consumptie onderweg, bij afhalen of bij bezorgen. Tegen betaling mag dit nog wel. Bijvoorbeeld een kartonnen beker met plastic coating mag niet meer gratis aan consumenten mee worden gegeven.
Ook ben je verplicht om je klanten een herbruikbaar alternatief aan te bieden, of het ‘bring your own’-principe te stimuleren. Voor een bakje koffie nemen klanten dan gewoon hun eigen mok mee!
Vanaf 1 januari 2024 zal het verstrekken van plastic of plastic-bevattende wegwerpbekers en maaltijdverpakkingen ook ter plaatse verboden zijn. In bijvoorbeeld horecagelegenheden of tijdens evenementen, maar ook op kantoor mogen dus geen wegwerpproducten meer gebruikt worden. Ook niet tegen betaling.
Alleen als de wegwerpproducten hoogwaardig gerecycled kunnen worden, geldt er een uitzondering op het verbod. Hoogwaardige recycling betekent dat de kwaliteit van de grondstof ongeveer gelijk blijft na de recycling, wat op dit moment alleen mogelijk is bij PET-producten. Om te kunnen recyclen moeten genoeg drinkbekers en voedselverpakkingen verzameld worden. Voor 2024 bedraagt de inzamelingsdoelstelling 75%.
Om een overzichtelijk beeld te krijgen van wat je de komende tijd te wachten staat en wanneer, is onderstaande visualisatie erg handig. Zo kunnen we ons op de nieuwe richtlijnen voorbereiden om ons samen in te zetten voor een schone leefomgeving!
Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Factsheet 1.0 Regelgeving kantoren bedrijven en instellingen
Factsheet 2.0 Regelgeving horeca
Factsheet 3.0 Regelgeving evenementen